Hverdagen i barnehagen

Her får du et lite innblikk i hverdagen i barnehagen vår

Ut på tur - aldri sur!

Barna har ukentlig faste turdager som skal inneholde formidling av landskap, flora og fauna og dyreliv rundt Semsvannet, samt kunnskap om hvordan ta vare på miljøet og naturen. Turene skal bevirke en naturlig opplæring i å ta i bruk og mestre årstidene i friluft, og dermed skape en nærhet til, forståelse for, og glede ved naturen rundt oss.

Barnehagen - Nedre Sem

Nytt barnehagebygg

2019 flyttet vi inn i nytt barnehagebygg på Nedre Sem. Lekeområdet er i naturlige omgivelser uten fastmonterte lekeapparater. Det er stort og åpent med grillhytte, bålplass, frukttrær og tilhørende skog. Området stimulerer alt våre sanser. Og barna får boltre seg i alle de utfordringer naturen har å by på.

Utebasen på Tangen

Den idylliske husmannsplassen ved Semsvannet

Tangen er en gammel husmannsplass fra ca.1830. Dette er utebasen vår hvor vi tilbringer mye tid. Her har vi epletrær, trollskogen, båten, bålplassen og ikke minst grønnsakshagen. På Tangen har vi det fredelig og fint midt i den idylliske naturen ved Semsvannet - Tangen må nesten oppleves!

Grønnsakshage og hjemmelaget mat

Vi er opptatt av å tilberede og servere sunn, hjemmelaget mat. Barna er stort sett ute og har et høyt aktivitetsnivå, da er det desto viktigere at de spiser godt. For oss er det samtidig viktig at barna forstår hvor maten kommer fra. De deltar derfor i dyrking, sanking og tilberedelse av maten vi spiser.

På Nedre Sem har vår småbarnsavdeling etablert egne plantekasser hvor vi dyrker gulrøtter, løk, fennikel, grønnkål og mer til. På Tangen dyrker vi poteter, bønner, sukkererter, blomkål, fennikel, squash, urter, blomster og mer til. Vi har også et pågående prosjekt med NaKuHel Asker, hvor vi benytter Drivhuset til å dyrke enda mere grønnsaker og blomster.

Vi baker våre egne rundstykker og har varm mat hver uke som varierer etter årstid og hvilket periodetema vi har. Vi bruker grønnsaker fra hagen etter sesong, gjerne supper men fisk er også bra. Vi bruker ikke så mye kjøtt for det er så mye annet godt.

Erfaringen vår er at god hjemmelaget mat hvor barna er delaktige gir god appetitt, mette mager og fornøyde energiske barn!

Hverdagsaktiviteter

Hverdagsaktiviteter er tilknyttet satsningsområder og periodetema. Dagen inneholder også tid til fri lek, inne og ute, for å gi barna rom til kulturskaping for å bidra til at alle barn får oppleve gleder og mestring i sosialt fellesskap. Organisering av hverdagsaktiviteter og frilek forandres i løpet av barnehageåret avhengig av blant annet årstid.

Maxibarna

Faste dager i uken har førskolebarna Maxigruppe. Vi veksler mellom praktiske og teoretiske aktiviteter. Læring gjennom lek er grunnleggende i alle aktivitetene vi foretar oss. Det viktigste er at Maxigruppen oppleves som gøy, slik at barna føler lyst til å lære. Vi undrer vi oss sammen, og ser på livets små og store spørsmål.

Vel så viktig som skoleforberedende oppgaver er det å trygge barna i grunnleggende ferdigheter i dagliglivet viktig, slik at de mestrer utfordringene skolehverdagen har å by på. Gjennom lek og moro oppøver vi kunnskap om oss selv, selvstendighet i daglige rutiner, sosial samhandling, finmotorikk og grovmotorikk. Vi fokuserer også på skoleforberedende aktiviteter som språklig bevissthet, matematisk bevissthet og kjennskap til skoledagen generelt. Vi benytter Trampoline, et aktivitetshefte for de eldste barna. Hvert barn får utdelt sitt eget hefte som de jobber med gjennom året.

Mål:

• Gi barna trygghet i daglige utfordringer slik at de mestrer selvstendighet ved skolestart.

• Gi barna positive opplevelser og kjennskap til skolen og hva den står for.

• Gi barna opplevelse av mestring ved skolestart.

• Bidra til å gi barna lærelyst.

Noen av stedene vi besøker rundt Semsvannet

Bryggerhuset

Det ca. 150 år gamle Bryggerhuset ligger idyllisk til ved siden av Tveiter Gård. Her benytter barnehagen den gamle steinovnen til baking, gjerne i kombinasjon med andre aktiviteter både inne og ute.

Drivhuset

I drivhuset lærer vi om vekster, blomster og bier og barna er selv med på å så frøene som senere skal høstes i form av grønnsaker i grønnsakhagen på Tangen. Om vinteren kan det være fint å samles rundt vedovnen for lunsj hvis de befinner seg i området og det blir for kaldt ute.

Lavvoen

Lavvoen er godt brukt av barnehagen, særlig på vinterhalvåret. Her har vi hyggelige samlingsstunder og måltider når forholdene utenfor blir for tøffe. Fra Lavvoen er det også kort vei til Sanseløypa som er etablert av NaKuHel Asker. Her får barna utfordret alle sine sanser. Vi lytter, føler, smaker, ser og lukter.

Gapahuken på Flåbekk

Gapahuken på Flåbekk ligger ca. 10 minutter fra Tveiter Gård mot Rustan. I skogen rundt gapahuken er det spennende klatresteiner for barn og det er fint å lete etter både sopp og bær her på høsten.

Hundene

Rugby

Rugby er en Amerikansk Akita som ble kjøpt og oppdratt for å jobbe i NaKuHel-barnehagen. Han begynte i januar 2009 da han kun var 8 uker gammel. Han er en god og positiv ressurs på mange forskjellige pedagogiske måter.