I NaKuHel friluftsbarnehage ønsker vi at hverdagen skal preges av glede og humor for barn og voksne. Barna skal ha tid og rom for god lek og sjelelig utvikling i et trygt og godt miljø ute i det fri. I den frie leken foregår det mye læring og utvikling, samt at barna gjennom å bruke naturen som lekeplass får utviklet motorikk, balanse og kroppskontroll. Barna kommer daglig tett inn på naturen, og vi omgis av kjente og kjære gårdsdyr som hest, sau, ku og hund. Vi bruker naturen i våre aktiviteter, og lærer barna å sette pris på naturen og det den har å by på.
Som sagt, har vi tre satsningsområder: Natur, Kultur og Helse. Det er viktig å påpeke at disse områdene ikke kan sees isolert. De virker sammen; og vi ser på natur og kultur som helsefremmende komponenter. Vi er en friluftsbarnehage, og det meste av våre aktiviteter foregår ute i naturen. Dermed blir friluftsaspektet kanskje mer synlig enn kultur og helse-aspektet. Likevel er det slik at de fleste av våre aktiviteter ikke kan beskrives som en «naturaktivitet», «kulturaktivitet» eller «helseaktivitet», men kan forstås innenfor flere rammer. Eksempelvis folkeeventyrene bringer ofte naturen inn i barnas bevissthet gjennom å sette ord på det de opplever rundt seg i naturen, (samtidig som de formidles ute i naturen), i tillegg til at de bidrar til å bevare vår kulturarv. Samtidig har fortelling en helseeffekt i form av den gjenkjennelsen den appellerer til hos barna. Gjennom fortelling blir liknende emosjoner og opplevelser satt ord på og sortert hos barnet, og dermed brakt frem i bevisstheten slik at det kan arbeides med innenfor hvert barns egen forståelsesramme. Slik er det med alle våre aktiviteter. En estetisk (eller kulturell) aktivitet som å male et høstbilde, der barna beveger seg ute i ulendt terreng, finner et høstblad, gjøres bevisst de farger som omgir dem om høsten - og deretter skaper noe på et ark med dette bladet, mens de finner andre uttrykksmåter enn å uttrykke seg gjennom ord, vil både kunne anses som en naturaktivitet, kulturell aktivitet og med både fysisk og psykisk helsemessig gevinst. Men for å gi en oversiktlig beskrivelse av vårt tilbud, vil vi her forsøke å dele opp innholdet av vår dag gjennom de tre satsningsområdene.
Turer i området rundt Semsvannet
Dyrking av grønnsaks- og blomsterhage
Turer i robåt
Ski-turer
Vanntilvenning
Fisking og isfiske
Bygging av f.eks. gapahuk
Bruk av dyr i barnehagen
Naturkunnskap i praksis
Maling
Rytmikk og musikk
Teaterlek
Eventyr og litteratur
Utflukter til museer
Kjennskap til internasjonale kulturer
Bake brød
Tilberede hjemmelaget og sunn mat
Filosofi
Fysiske aktiviteter
Miljøbevissthet og økologi
Våre forpliktende verdier gjør oss tydelige og driver oss fremover mot vårt formål.
Ta barna på alvor.
Bry deg om barna – Lytt til barna – Gi barna ansvar – Hjelp barna – Undre deg med barna - Utforske med barna
Skap et positivt miljø.
Sett grenser - Vær bestemt – Vær stødig – Vær fleksibel – Vær rettferdig - Fokuser på høflighet
Vær medvirkende i barnas dannelsesprosess.
Gi barna mulighet til å tenke selv, reflektere og vurdere - Hjelp barna med å utvikle kunnskap, verdier og holdninger sammen - Hjelp barna med å bekrefte seg selv som kompetente, gode og viktige individer
Gi oppmuntring.
Positiv tilbakemelding – Rollemodell - Konfliktløsning
I tillegg har vi barnas regler, som de lærer seg tidlig i form av et felles kamprop
Alle får lov til å være med
Vi er snille og vennlige mot hverandre
Vi er alltid høflige
Vi stopper når vi hører "stopp"